Παρασκευή, 5 Αυγούστου 2011

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΠΟΥ ΚΑΛΛΙΕΡΓΟΥΝ ΤΙΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥΣ

Το καλοκαίρι είμαστε όλοι έτοιμοι για να περάσουμε ανέμελες κι ευχάριστες ώρες στην παραλία. Αντί, όμως, να έχετε συνέχεια το μυαλό σας στα παιδιά, μην απομακρυνθούν από εσάς, μην ενοχλούν τους γύρω σας ή μη χτυπήσουν, δεν είναι πολύ πιο ευχάριστο να παίξετε μαζί τους παιχνίδια που θα τα διασκεδάσουν, θα τα βοηθήσουν να εμπλουτίσουν το λόγο τους και θα αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη να μεγαλουργήσει; Τα παιχνίδια της παραλίας φέρνουν πολύ κοντά γονείς και παιδιά, ενώ παράλληλα καλλιεργούν τις δεξιότητες των παιδιών μέσα από τη διασκέδαση.


  • Η πλάτη του παιδιού θα είναι ένας πίνακας. Απλώστε την κατάλληλη ποσότητα αντηλιακής κρέμας στην πλάτη του και το παιχνίδι αρχίζει. Σχεδιάστε με το δείκτη σας στην πλάτη του παιδιού, ένα ένα κάθε φορά, διάφορα σχέδια, ποικιλία από σχήματα, διάφορα γράμματα ή και αριθμούς και ζητήστε του να μαντέψει τι έχετε σχεδιάσει στην πλατούλα του. Αν δεν το βρει, ο πίνακας σβήνει, απλώνοντας ομοιόμορφα την κρέμα στην πλάτη, ώμους και χέρια του παιδιού, για να του δοθεί άλλη μια ευκαιρία. Έτσι, η αντηλιακή κρέμα απλώνεται πιο ευχάριστα και πολύ πιο εποικοδομητικά, ενισχύοντας, παράλληλα, τη δεξιότητα της γραφαισθησίας, αλλά και τη φαντασία του παιδιού.
  • Βρέξτε λίγο την άμμο, για να είναι ελαφρώς υγρή και πιο σταθερή. Σχεδιάστε πάνω της διάφορες διαδρομές, κάθετες, οριζόντιες, ημικύκλιες, διαγώνιες, με εμπόδια ή και χωρίς. Βάλτε ακόμη και ήρωες που ακολουθούν αυτές τις διαδρομές για να φτάσουν στο στόχο τους. Ένα ψαράκι, που μέσα από μια δύσκολη διαδρομή με πολλά εμπόδια και χωρίς να πέφτει πάνω σε αυτά, φτάνει τελικά στην φωλιά του. Προτείνεται στο παιδί να οδηγεί τους διάφορους ήρωες με το δείκτη του, πιέζοντας απαλά την άμμο κάθε φορά, μέσα από τις διαδρομές που θα του φτιάχνετε, χωρίς να ακουμπά καθόλου τα πλαίσια των γραμμών της άμμου ή τα διάφορα εμπόδια που θα συναντά (π.χ. πετρούλες, κοχύλια). Η διαδρομή σταδιακά μπορεί να γίνεται όλο και πιο μεγάλη, απαιτώντας από το παιδί να μπουσουλάει παράλληλα, για να οδηγεί τον ήρωά του στον τελικό στόχο. Μια δραστηριότητα που ενισχύει τη γραφή, τη φαντασία και την ακρίβεια της λεπτής κίνησης.
  • Γεμίστε ένα κουβαδάκι με νερό, τοποθετήστε το στη μέση της απόστασής σας, μαζέψτε 10 πετρούλες ο καθένας, στοχεύσατε και πυρ! Ένας ένας κάθε φορά πετά την πετρούλα του, με στόχο να μπει στον κουβά και να πετάξει πολλά νερά! Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα ενισχύεται ο συντονισμός ματιού-χεριού, η συγκέντρωση της προσοχής, καθώς, επίσης, και η δεξιότητα του «περιμένω τη σειρά μου».
  • Γεμίστε ένα κουβαδάκι, αυτή την φορά, με άμμο ή χαλίκια. Κρύψτε μέσα σε αυτό βαθιά μέσα στην άμμο και χωρίς να σας βλέπει το παιδί, ένα-ένα κάθε φορά, διάφορα αντικείμενα με διαφορετική υφή (ένα αμαξάκι, ένα μπαλάκι του τένις, μια φλούδα από ένα φρουτάκι κ.ά.). Ζητήστε από το παιδί να το εντοπίσει με τα δακτυλάκια του, χωρίς να βλέπει, και αν μπορεί να σας πει τι είναι. Έτσι ενισχύεται η στερεογνωσία, η συγκέντρωση της προσοχής, καθώς και οι λεπτοί επιδέξιοι χειρισμοί του χεριού.
  • Τοποθετήστε 4 αντικείμενα πάνω στην ψάθα, το ένα δίπλα στο άλλο, αφήστε το παιδί να τα δει καλά για 10 δευτερόλεπτα και στη συνέχεια κρύψτε τα κάτω από μια πετσέτα, μια ρακέτα, ένα καπέλο, ένα κοχύλι, ένα μπρατσάκι. Τι είδες; Ζητήστε από το παιδί να σας τα κατονομάσει ένα-ένα με τη σειρά που τα είδε. Αν τα θυμάται όλα προσθέστε άλλο ένα, αν όχι αφαιρέστε ένα. Μπορείτε ακόμη να παίξετε το παιχνίδι αυτό με πολλές παραλλαγές. Για παράδειγμα, μπορείτε, αφού αφήσετε το παιδί να τα δει καλά, να αφαιρείτε ένα και να ζητάτε από το παιδί να εντοπίζει πιο λείπει ή να προσθέτετε ένα ακόμη και να ζητάτε από το παιδί να εντοπίσει ποιο δεν ήταν αρχικά στη σειρά. Ακόμη μπορείτε να μπερδεύετε τη σειρά τοποθέτησης των αντικειμένων και να ζητάτε από το παιδί να τα τοποθετήσει στην αρχική τους θέση. Ένα παιχνίδι μνήμης, οπτικής αντίληψης και συγκέντρωσης της προσοχής.


  • Μια από τις πιο γνωστές συνήθειες των παιδιών στην παραλία είναι το κυνήγι κοχυλιών. Πρέπει, λοιπόν, να ψάξουν να βρουν όσα περισσότερα κοχύλια μπορούν. Μόλις τα μαζέψουν πρέπει να τα απλώσουν και να βρουν ένα όνομα για κάθε κοχύλι με βάση κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του, όπως για να παράδειγμα «Αυτά τα κοχύλια θα είναι ο κύριος Πολύχρωμος, ο κύριος Τρύπιος και η κυρία Ριγωτή!». Αφήστε τη φαντασία τους ελεύθερη, αν χρειαστούν βοήθεια, τονίστε τους κάποια από τα χαρακτηριστικά του κάθε κοχυλιού.
  • Το κλασικό παιχνίδι που φτιάχνουμε πύργο στην άμμο είναι γνωστό πλέον, σε όλους σας. Τι θα λέγατε όμως, αν αυτή τη φορά φτιάχνατε με το παιδί σας το εσωτερικό του πύργου; Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο ακούγεται, φτιάξτε απλά τους τοίχους στο πλάι και χωρίστε το μέσα σε δωμάτια. Καλό θα ήταν να αφήσετε το παιδί να διαλέξει το κάθε δωμάτιο κι αν είναι λίγο μεγαλύτερο θα μπορεί και να αιτιολογήσει το λόγο που τοποθέτησε εκεί το καθένα, για παράδειγμα: «έβαλα εκεί το δωμάτιο μου για να είναι πιο κοντά στην αυλή που θα παίζω!». Έπειτα, προσπαθήστε να το διακοσμήσετε, δεν χρειάζεται η καρέκλα να μοιάζει με πραγματική καρέκλα, μπορείτε απλά να προσποιηθείτε ότι αυτή η μπαλίτσα άμμου είναι η καρέκλα και να την τοποθετήσετε στο δωμάτιο που θέλετε. Είναι μια καλή ευκαιρία να μάθει το παιδί σας τα έπιπλα και τις συσκευές, καθώς και σε ποιο δωμάτιο βρίσκεται το καθένα.
  • Ποιος θα φτάσει πρώτος στη θάλασσα; Ορίστε τη γραμμή εκκίνησης στην άμμο, όπου πίσω από αυτήν θα πρέπει να βρίσκονται όλοι οι παίκτες. Ο διαιτητής του παιχνιδιού περιγράφει κάθε φορά ένα αντικείμενο ξεκινώντας από ελάχιστες πληροφορίες, όσο ο χρόνος περνάει δίνει περισσότερα στοιχεία, για παράδειγμα: «είναι μεταφορικό μέσο», «είναι πολύ μεγάλο», «μπαίνουν πολλοί άνθρωποι μέσα», «πετάει στον ουρανό» κι όποιος το βρει πρώτος κάνει ένα πηδηματάκι προς τη θάλασσα! Νικητής είναι αυτός που θα φτάσει πρώτος στο νερό, άρα θα έχει βρει και τις περισσότερες απαντήσεις. Το ρόλο του διαιτητή μπορούν να τον πάρουν και τα παιδιά. Να, λοιπόν, μια καλή ευκαιρία να βελτιώσουν τον περιγραφικό τους λόγο.
  • Βρες το τραγούδι! Ο αρχηγός του παιχνιδιού ξεκινάει να περιγράφει ένα τραγούδι, χωρίς όμως να λέει ακριβώς τους στίχους ή το ρυθμό και τα παιδιά πρέπει να το βρουν και να το τραγουδήσουν. Για παράδειγμα: «αυτό το τραγούδι μιλάει για ένα γάιδαρο», αν δεν το βρουν συνεχίζει να δίνει πληροφορίες «αυτός ο γάιδαρος είχε πολύ μεγάλα αυτιά», όποιος βρει τα περισσότερα τραγούδια είναι νικητής.
  • Πόσα θυμάσαι; Τα παιδιά παρατηρούν για ένα λεπτό ότι υπάρχει γύρω τους. Έπειτα κλείνουν τα μάτια τους και προσπαθούν να θυμηθούν όσα περισσότερα στοιχεία μπορούν. Για παράδειγμα: «ένα αγοράκι με μπλε μαγιό φτιάχνει ένα κάστρο», «μια κυρία στην ξαπλώστρα διαβάζει ένα βιβλίο» κ.ά. Το παιδί που θα θυμηθεί περισσότερα στοιχεία νικάει. Ευχάριστο και γρήγορο παιχνίδι, που αυξάνει την παρατηρητικότητα και εξασκεί παράλληλα και τη μνήμη τους.


Φροντίστε, λοιπόν, στις διακοπές σας να περάσετε ξεκούραστα, ευχάριστα και δημιουργικά! Μην ξεχνάτε πως και το καλοκαίρι οι δεξιότητες των παιδιών μπορούν και πρέπει να ενισχύονται…

Στη συνέχεια, μπορείτε να διαβάσετε και τις παρακάτω -σχετικές με το θέμα- αναρτήσεις!

5 σχόλια:

  1. Καταπληκτικές ιδέες, υπέροχη και επίκαιρη ανάρτηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπράβο! Πολύ ωραία παιχνίδια -προσωπικά λάτρεψα το πρώτο! :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. http://s-agapw.blogspot.com/2011/08/blog-post_05.html

    σας ευχαριστω να ειστε παντα καλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπημένοι μου φίλοι: @maranda, @δάσκαλε98 και @μικρή δασκαλίτσα*. Σας ευχαριστώ για την επίσκεψή σας και για τα όμορφα λόγια σας... Όλοι θέλουμε τα καλύτερα για τα παιδιά μας, να μπορούν να περνούν ευχάριστα και δημιουργικά όπου κι αν βρίσκονται, στο σπίτι, στο σχολείο, στην παραλία... Μακάρι να έχουμε επιμονή κι υπομονή, για ν' αναπτύσσουμε και να καλλιεργούμε τις δεξιότητές τους... Ιδέες πάντα υπάρχουν, αρκεί να τις εφαρμόζουμε τόσο οι γονείς, όσο κι οι εκπαιδευτικοί...

    Αγαπημένη φίλη @σ' αγαπώ! Κι εγώ σ' ευχαριστώ θερμά για την αγάπη και την υποστήριξή σου στο ιστολόγιό μου. Εύχομαι να ξεκουραστείς και να χαλαρώσεις κι από Σεπτέμβρη να επανέλθεις ανανεωμένη... Ό,τι κι αν αποφασίσεις, ας είναι το καλύτερο για σένα...
    Ελπίζω να μην χαθούμε...

    Φιλικά, Αντώνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ήρθατε στα «ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ»! Το ιστολόγιο ενημερώνεται με πολλή αγάπη και σεβασμό για τους μικρούς μας φίλους. Κάθε σελίδα του συμπληρώνεται με μεράκι, όπως ένα παιδικό βιβλίο, φροντίζοντας ώστε να είναι καλαίσθητο κι ευχάριστο στα μάτια τους. Σας ευχαριστούμε που ομορφαίνετε την παρέα μας και μας δείχνετε την αγάπη σας με τα ευγενικά και ενθαρρυντικά σας σχόλια!