Τρίτη, 29 Μαΐου 2012

Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ

Αρκετοί έχουν την εντύπωση πως η μετάβαση του παιδιού από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, είναι ένα θέμα που αφορά όσους γονείς έχουν παιδιά στην ΣΤ' Δημοτικού. Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να πειστούν κάποιοι, πως τα πράγματα δεν είναι έτσι. Αλίμονο, αν περιμένουμε την τελευταία στιγμή να ασχοληθούμε με θέματα που αφορούν στο μέλλον των παιδιών μας. Το άρθρο αυτό καταπιάνεται με όσα εμείς, ως γονείς, οφείλουμε να κάνουμε ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας, τώρα που μεγαλώνουν και φεύγουν από το Δημοτικό για το Γυμνάσιο. Δεν έχει σκοπό να αναλύσει τις δεδομένες και επισημασμένες διαφορές του Δημοτικού και του Γυμνασίου, ούτε και θα καταπιαστεί με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, ώστε οι δυο βαθμίδες της εκπαίδευσης να ενιαιοποιηθούν ουσιαστικά.


Ως γονείς, έχουμε υποχρέωση να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας για το κάθε μελλοντικό τους βήμα. Για το Γυμνάσιο, την εφηβεία, την επαγγελματική καθοδήγηση. Αυτό, όμως, μπορεί να γίνει μόνο μέσα από τη σωστή σχέση μας με το παιδί, από τη μικρή του ηλικία. Ακρογωνιαίος λίθος, για την όποια μελλοντική επιτυχία του παιδιού μας, είναι η σχέση που θα αναπτύξουμε μαζί του, από τη μικρή ηλικία και καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίας του παιδιού στο σπίτι μας. Κατ’ αρχήν, οφείλουμε να καλλιεργήσουμε στο παιδί μας την αυτοπεποίθησή του, την αυτοεικόνα του. Όταν λέμε αυτοεικόνα ή αυτοεκτίμηση, εννοούμε το βαθμό που το ίδιο το άτομο εκτιμά τον εαυτό του. Αυτό εξαρτάται, όμως, από τις σχέσεις που το άτομο ανέπτυξε με το περιβάλλον γύρω του.

Αν δηλαδή, τα πρόσωπα που περιστοιχίζουν το παιδί το αναγνωρίζουν, επαινούν τις επιτυχίες του, εκτιμούν τις ικανότητές του και του δημιουργούν ευκαιρίες για περισσότερες επιτυχίες, τότε και το παιδί εκτιμά σε μεγάλο βαθμό τον ίδιο τον εαυτό του. Όταν όμως, το παιδί ζει μέσα στο χλευασμό, στη συνεχή επίκριση και αποδοκιμασία, αν τονίζονται συνεχώς από τους γύρω του τα λάθη του και οι αδυναμίες του, τότε το παιδί αναπτύσσει χαμηλή αυτοεκτίμηση. Εδώ, θα πρέπει να τονίσω, πως η αυτοεκτίμηση του παιδιού, ψηλή ή χαμηλή, είναι καθοριστικός παράγοντας στη διαμόρφωση του χαρακτήρα και της προσωπικότητας του παιδιού. Η επιτυχία ή αποτυχία του ατόμου στη ζωή, είναι συνυφασμένη με το βαθμό αυτοεκτίμησης που έχει το άτομο για τον εαυτό του. 

Επομένως, αν μιλάμε για σωστή προετοιμασία του παιδιού για μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, αυτή περνά μέσα από την ενίσχυση της θετικής εικόνας που το παιδί διαμορφώνει για το εαυτό του. Περνά μέσα από την αυτοπεποίθηση την οποία οφείλουμε να καλλιεργήσουμε στο παιδί μας.

Δυστυχώς, συχνά, χωρίς να το επιδιώκουμε, υπονομεύουμε την αυτοεικόνα και την αυτοπεποίθηση των παιδιών μας. Πώς γίνεται αυτό;

Όταν εμείς έχουμε χαμηλή αυτοεκτίμηση για τον εαυτό μας, τότε του μεταδίδουμε τα δικά μας άγχη, τις δικές μας ανασφάλειες. Επίσης, η χρήση τιμωρίας, η άσκηση βίας έναντι των παιδιών μας, οι χαρακτηρισμοί «είσαι βλάκας», «είσαι τούβλο», «δεν ξέρω τι θα σε κάνω εσένα», «είσαι το ρεζίλι της οικογένειας», «καμιά σχέση δεν έχεις με τον αδελφό σου», κ.λπ., μειώνουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού μας.

Ακόμη, ως γονείς, μας βολεύει να ανακαλύπτουμε συνέχεια λάθη στο παιδί μας. Εύκολα απομονώνουμε το λάθος και το τονίζουμε. Αντίθετα, αφήνουμε απαρατήρητα τα όποια θετικά έχει κάνει το παιδί. Υποδεικνύοντας συνέχεια στο παιδί μας τα λάθη του εκείνο που πετυχαίνουμε είναι να τα φορτώνουμε άγχος, ανασφάλειες και να τα οδηγούμε στην απώλεια της αυτοπεποίθησής τους. Τέλος, θα έλεγα πως και η υπερπροστασία, ένα χαρακτηριστικό που παρατηρείται ιδιαίτερα στον Κύπριο γονιό, έχει ως αποτέλεσμα να μην αφήνει ιδιαίτερα περιθώρια ανάπτυξης πρωτοβουλίας στο παιδί με αποτέλεσμα και πάλι να το οδηγούμε στη διαμόρφωση αδύνατου χαρακτήρα, με έλλειψη εμπιστοσύνης στις δικές του δυνάμεις. 

Η ανάπτυξη και η ενίσχυση της αυτοεικόνας του μαθητή περνά μέσα από μια σειρά θετικών στάσεων που ως γονείς πρέπει να διαμορφώσουμε και να αναπτύξουμε έναντι των παιδιών μας. Οφείλουμε να δημιουργήσουμε ευκαιρίες για επιτυχία των παιδιών σε διάφορους τομείς. Να μάθουμε να λέμε «μπράβο» στις θετικές προσπάθειες που καταβάλλουν τα παιδιά μας, να δίνουμε λιγότερη σημασία στους βαθμούς και στα εξωτερικά κίνητρα. Είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να αναλαμβάνουν διάφορες πρωτοβουλίες και ευθύνες. Κι αυτό, πρέπει να ξεκινήσει από το σπίτι, με τα απλά και καθημερινά. Με την ετοιμασία του υπνοδωματίου, με το συγύρισμα του γραφείου και της σχολικής τσάντας, με την περιποίηση ενός κατοικίδιου ζώου, με τη βοήθεια για στρώσιμο του τραπεζιού για φαγητό, με τη διαχείριση του προσωπικού του χαρτζιλικιού, κ.λπ.

Στην προσπάθειά μας να αναπτύξουμε την αυτοπεποίθηση του παιδιού μας θα πρέπει να το ενθαρρύνουμε να αναπτύξει κοινωνικές σχέσεις, να το ασκήσουμε να σκέφτεται θετικά για τον εαυτό του, να μάθει να αγαπά τον εαυτό του όπως είναι. Να μην ξεχνούμε ποτέ τους σπουδαίους στίχους ενός ποιήματος, που έγραψε η Ντόροθυ Λο Νόλτε στα 1954:


  • Όταν τα παιδιά ζουν μέσα στην ανεκτικότητα, μαθαίνουν να έχουν υπομονή.
  • Όταν τα παιδιά ζουν μέσα στον έπαινο, μαθαίνουν να εκτιμούν.
  • Όταν τα παιδιά ζουν μέσα στην αποδοχή, μαθαίνουν να αγαπούν.
  • Όταν ζουν μέσα στην επιδοκιμασία, μαθαίνουν να αγαπούν τον εαυτό τους.
  • Όταν ζουν μέσα στην αναγνώριση, μαθαίνουν ότι είναι καλό να έχουν στόχους.
  • Όταν ζουν μέσα στην προσφορά, μαθαίνουν να είναι γενναιόδωρα.
  • Όταν ζουν μέσα στην ειλικρίνεια, μαθαίνουν να είναι φιλαλήθη.
  • Όταν ζουν μέσα στη δικαιοσύνη, μαθαίνουν να είναι δίκαια.
  • Όταν τα παιδιά ζουν μέσα σε φιλική ατμόσφαιρα, μαθαίνουν ότι ο κόσμος είναι φιλικό κι ευχάριστο μέρος για να ζουν.

Με άλλα λόγια, το ποίημα μάς λέει πως τα παιδιά μας μαθαίνουν αυτό που ζουν. Γι’ αυτό κι οφείλουμε να τα βοηθήσουμε να ζήσουν σε τέτοιο περιβάλλον, ώστε να γίνουν άτομα με ψηλό βαθμό αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης.

Όταν τα παιδιά φτάσουν στην ηλικία των δώδεκα ετών, όταν είναι έτοιμα να φύγουν από το Δημοτικό για το Γυμνάσιο, θα πρέπει, πέρα από τις όποιες γνώσεις έχουν κατακτήσει στο Δημοτικό, να είναι και συναισθηματικά και ψυχολογικά έτοιμα για τη νέα πρόκληση που θα αντιμετωπίσουν. Το Γυμνάσιο δεν είναι μπαμπούλας. Είναι απλά η αλλαγή από το ένα είδος σχολείου στο άλλο. Ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται απ’ όλους και ως τέτοια πρέπει να καλλιεργείται από τους γονείς στα παιδιά. Πρόσθετο άγχος και ανασφάλειες δεν πρέπει να φορτώνουμε τα παιδιά μας. 


Βέβαια, εμείς, ως μεγαλύτεροι, ξέρουμε πως όπως είναι σήμερα η κατάσταση θα υπάρξουν δυσκολίες. Αν είχαμε καλλιεργήσει τα προηγούμενα χρόνια την αυτοπεποίθηση του παιδιού μας, αν το μάθαμε να λέει και «όχι» στους άλλους και όχι μόνο «ναι», αν πετύχαμε να έχουμε ένα παιδί, όχι άβουλο, αλλά με τη δική του γνώμη, τότε τίποτε αρνητικό δεν πρόκειται να του συμβεί.


Σίγουρα στο παιδί θα γεννηθούν απορίες για το νέο άνοιγμα της ζωής του, σίγουρα θα υπάρξουν προβληματισμοί και ακόμη κλονισμοί στα πιστεύω του, θα υπάρξουν αμφιταλαντεύσεις. Η δύναμη της παρέας των συνομηλίκων, η τάση για μίμηση των άλλων από φόβο μην απορριφθεί από την παρέα, θα είναι εκεί και θα τα συναντήσουν όλοι. Το θέμα είναι να ανοίξει το παιδί μας την καρδιά του, να μιλήσει για τα όσα θα συναντήσει και για τα όσα θα το απασχολούν. Εδώ, θα φανεί και η επιτυχία μας ως γονείς, τώρα που τα παιδιά μας είναι μικρά.

Αν περιμένουμε, να πάνε τα παιδιά μας στο Γυμνάσιο και μετά να τα πλησιάσουμε, τότε αποτύχαμε. Από μικρή ηλικία θα πρέπει να επικοινωνούμε με τα παιδιά μας. Να είμαστε κοντά τους, να συζητάμε τα όσα τα απασχολούν, να τα μάθουμε να λένε αυτά που νιώθουν και να τα αντιμετωπίζουμε σαν αυτόνομες οντότητες, σαν ξεχωριστές προσωπικότητες. Ο αμοιβαίος σεβασμός είναι απαραίτητος για να αναπτύξουμε μαζί τους μια σχέση ειλικρίνειας που θα τα βοηθήσει να μας εμπιστεύονται και αργότερα στο Γυμνάσιο.

Η ένταξη του παιδιού στο Γυμνάσιο είναι ο προθάλαμος για τη μετάβαση από την παιδική στην εφηβική ηλικία. Είναι ένα στάδιο μεταβατικό. Θα πρέπει να θυμούμαστε πως η ανάπτυξη χτίζεται πάνω σε ό,τι προϋπάρχει. Επομένως πολλά εξαρτώνται πάνω στα βιώματα που το παιδί κουβαλά από τη μικρότερη ηλικία. Αν το παιδί καταπιέζεται στην ηλικία που βρίσκεται τώρα στο Δημοτικό, αν βιώνει αρνητικές εμπειρίες (συγκρούσεις, καταπίεση, τιμωρίες, αποτυχίες, απόρριψη), τότε λογικά θα πρέπει να αναμένουμε δυσκολίες και προβλήματα στο Γυμνάσιο. Το Γυμνάσιο και η ένταξη του παιδιού σ’ αυτό, είναι ό,τι εμείς ως γονείς και βέβαια ως σχολείο έχουμε ετοιμάσει όλα αυτά τα χρόνια.

Κι επειδή η πρόληψη οποιονδήποτε προβλημάτων είναι καλύτερη από την όποια αντιμετώπισή τους, καλό θα είναι να ξεκινήσουμε μια συνειδητή προσπάθεια να βάλουμε τις σχέσεις μας με τα παιδιά μας και γενικότερα μέσα στην οικογένειά μας πάνω σε ορθότερες βάσεις, που θα στηρίζονται στο διάλογο, τη δημοκρατικότητα, τη συχνή επαφή κι επικοινωνία, τους χαμηλούς τόνους, τον αλληλοσεβασμό, το χιούμορ, την αποδοχή. Έτσι, θα μπορούμε να νιώθουμε ήρεμοι, όταν τα παιδιά μας θα φτάσουν στην ηλικία που θ’ αλλάξουν σχολικό περιβάλλον, πηγαίνοντας από το Δημοτικό Σχολείο στο Γυμνάσιο.

ΠΗΓΗ: ΓΕΦΥΡΕΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
(ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΙΚΕΛΛΙΔΗΣ -Βοηθός Διευθυντής/Λεμεσός-Κύπρος)

 
Στη συνέχεια, μπορείτε να διαβάσετε και την παρακάτω -σχετική με το θέμα- ανάρτηση!

18 σχόλια:

  1. Πολύ ενδιαφερον άρθρο Αντωνη μου! Εχεις δίκιο η προετοιμασία πρέπει να ξεκινάει νωρίς και να βαζουμε γερα θεμέλια.
    Καλό βραδυ!

    υγ:Πέρασα κι απ'τα top blogs και ψηφισα τα παιδικά χαμόγελα αλλά και άλλα αγαπημένα μπλογκς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπημένη φίλη, Νίκη, χαίρομαι που σε βλέπω! Πράγματι χρειάζεται έγκαιρη προετοιμασία των παιδιών από τους γονείς, ώστε να στηθούν γερές βάσεις, που θα τα βοηθήσουν στην ομαλή μετάβαση τους από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και στην εύκολη προσαρμογή τους.

    Σ' ευχαριστώ για την προτίμησή σου και την ψήφο σου! Πολλά φιλιά σε όλη την οικογένεια!
    Αντώνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ κατατοπιστικό αρθρο,γεμάτο σαφείς λεπτομέρειες για όλο το φάσμα των διαφορετικών γονιών που υπάρχουν.Ευχαριστούμε πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλώς όρισες στα "ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ", αγαπημένη φίλη mariw! Εύχομαι να περάσεις όμορφα μαζί μας!

    Η μετάβαση των παιδιών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο μπορεί να γίνει με τον πιο εύκολο και ήπιο τρόπο, αρκεί να υπάρχει η σωστή καθοδήγηση από τους γονείς!
    Αντώνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ξέρετε κανένα ποίημα (4 σειρές) για τα παιδιά που φεύγουν από το Δημοτικό για το Γυμνάσιο γιατί το χρειάζομαι για μία εργασία????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γράψτε μου όνομα και mail για να σας το στείλω.
    Αντώνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αθηνά Λιζάρδου!!!!♥♥Τετάρτη, 25 Ιουνίου, 2014

    Γεια σας κύριε Αντώνη πολύ ωραίο άρθρο!!!! Είχε πολλές ωραίες πληροφορίες!!!♥♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σ' ευχαριστώ πολύ, Αθηνά μου! Θα σου χρειαστούν αυτές οι πληροφορίες στο νέο σου σχολείο, το Γυμνάσιο!
    Ο δάσκαλός σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Υπέροχη δουλειά!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Συγχαρητήρια κύριε Κρασάκη!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Εστάλη στο facebook
    https://www.facebook.com/PaidikaXamogelaAntonisKrasakis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σας ευχαριστώ πολύ κ. Askoxilaki! Εύχομαι να περάσετε ένα όμορφο καλοκαίρι και να ξεκουραστείτε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΑΝΤΩΝΗ!!!!!! ΑΝ ΚΙ ΕΣΕΙΣ ΑΚΟΜΗ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΣΑΤΕ!!!!!!!!!!!!

    Εστάλη στο facebook
    https://www.facebook.com/PaidikaXamogelaAntonisKrasakis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Tzeni Mpotsk ευχαριστώ πολύ για τις ευχές! Λίγες μέρες μας έμειναν ακόμα, μέχρι την έναρξη των καλοκαιρινών μας διακοπών... Αντεύχομαι καλό και εμπνευσμένο καλοκαίρι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ευχαριστούμε πολύ κ. Αντώνη! Μακάρι όλοι οι εκπαιδευτικοί να είχαν τη δική σας αγάπη για το λειτούργημά τους και για τα παιδιά!!!!

    Εστάλη στο facebook
    https://www.facebook.com/PaidikaXamogelaAntonisKrasakis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. κ. Oikonomou, όλα γίνονται για έναν και μοναδικό στόχο! Τα παιδιά, τα οποία αποτελούν την «ελπίδα του μέλλοντος»! Τα περισσότερα παιδιά έχουν υψηλά επίπεδα ελπίδας και θετικής αντίληψης των πραγμάτων, ενώ φαντάζονται με θετικό τρόπο το μέλλον τους! Προσπαθώ, λοιπόν, να τα βοηθώ όσο περισσότερο μπορώ, ώστε να μπορέσουν να υλοποιήσουν τα όνειρα και τους στόχους τους! Χαίρομαι που το αναγνωρίζετε ως γονιός και σας ευχαριστώ πολύ γι' αυτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ματίνα Νάκκα ΚατσαράΚυριακή, 14 Ιουνίου, 2015

    ΥΠΕΡΟΧΗ ΔΟΥΛΕΙΑ, ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ! ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΑΝΤΩΝΗ!

    Εστάλη στο facebook
    https://www.facebook.com/PaidikaXamogelaAntonisKrasakis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σ' ευχαριστώ από καρδιάς Ματίνα! Μια ακόμα σχολική χρονιά κλείνει τον κύκλο της! Κύλησε γρήγορα, θα έλεγα και πολύ ευχάριστα για μένα και τους μαθητές μου! Ένα μεγάλο, φωτεινό καλοκαίρι σου εύχομαι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Μπέττυ ΑποσπόρηΔευτέρα, 15 Ιουνίου, 2015

    Το κοριτσάκι μου πάει γυμνάσιο!!!!
    Ένα κεφάλαιο έκλεισε και ένα νέο ξεκινά...
    Θυμάμαι ,σαν χθες, την πρώτη μέρα που πήγε στην Α' δημοτικού. Μου κρατούσε το χέρι και χαμογελούσε αμήχανα.Από το βράδυ είχαμε ετοιμάσει μαζί το φόρεμα που θα φορούσε! "Μαμά είναι μια γιορτή ";
    "Ναι αγάπη μου, μια μεγάλη γιορτή"!
    Και να πάλι εδώ... σε μια άλλη γιορτή...
    Ρηνιώ μου , παιδιά, να περάσετε όμορφα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. κ. Αποσπόρη,
    εύχομαι μέσα από την καρδιά μου, καλή αρχή στο νέο ξεκίνημα της αγαπημένης μου μαθήτριας Ειρήνης, στο Γυμνάσιο. Είμαι σίγουρος πως σ' αυτή τη μεγάλη γιορτή θα περάσει υπέροχα, μιας και ξέρει πολύ καλά να οργανώνει το χρόνο της και να το "διασκεδάζει". Για την Ειρήνη η μάθηση είναι παιχνίδι, χαρά και διασκέδαση. Όλα θα πάνε τέλεια και τα όνειρά της θα γίνουν αληθινά! Καλή πρόοδο να έχει στη ζωή της!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ήρθατε στα «ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ»! Το ιστολόγιο ενημερώνεται με πολλή αγάπη και σεβασμό στους μικρούς μας φίλους. Κάθε σελίδα του συμπληρώνεται με μεράκι, όπως ένα παιδικό βιβλίο, φροντίζοντας ώστε να είναι καλαίσθητο κι ευχάριστο στα μάτια τους. Σας ευχαριστούμε που ομορφαίνετε την παρέα μας και μας δείχνετε την αγάπη σας με τα ευγενικά και ενθαρρυντικά σας σχόλια!