Κυριακή, 20 Μαΐου 2012

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΚΑΛΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ


Οι Πανελλήνιες εξετάσεις ξεκινούν τη Δευτέρα για τους μαθητές, με το άγχος να κορυφώνεται. Ακολουθούν μερικές συμβουλές γι αυτή τη δύσκολη περίοδο:

ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΣΤΙΓΜΗΣ Ή ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ ΚΑΙ ΧΑΛΑΡΕΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ;
Την παραμονή των εξετάσεων η δυνατότητα των μαθητών να αφομοιώνουν καινούριες γνώσεις κι ερεθίσματα είναι μειωμένη, οπότε καλό θα είναι να αποφεύγεται το διάβασμα της τελευταίας στιγμής. Η επανάληψη αντίθετα, είναι καθοριστικός παράγοντας της μάθησης, προϋποθέτει όμως, πως ο μαθητής έχει ήδη την απαραίτητη γνώση, έχει ήδη μελετήσει κι απλά ξαναφέρνει στο μυαλό του κάποια πράγματα και γνώσεις, όχι για να τα μάθει τώρα, αλλά για να νιώσει πιο σίγουρος ότι τα ξέρει.

ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟ ΑΓΧΟΣ
Το άγχος σε μικρό βαθμό μπορεί να είναι ευεργετικό και να ενεργοποιεί τον υποψήφιο, ώστε να διαβάζει με μεγαλύτερη συνέπεια. Σε αυξημένο, όμως, βαθμό μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες, τόσο για την ψυχική υγεία του εξεταζόμενου μαθητή, όσο και για την απόδοσή του στις εξετάσεις. Το άγχος, πολλές φορές οδηγεί τον μαθητή στο φαινόμενο της αυτοεκπληρούμενης προφητείας: ουσιαστικά δηλαδή ο μαθητής, εξαιτίας του άγχους, προβλέπει την αποτυχία του και τελικά αυτή πραγματοποιείται. Επειδή φοβάται ότι θα αποτύχει, αγχώνεται, κουράζεται ψυχικά και σωματικά και τελικά όντως αποτυγχάνει. Ο φόβος του, λοιπόν, γίνεται πραγματικότητα. Οι φόβοι για αποτυχία και οι υψηλές προσδοκίες, μπορεί μερικές φορές να οδηγήσουν σε ψυχική και συναισθηματική παράλυση.

Αξίζει, όμως, να σημειωθεί ότι το εξεταστικό άγχος επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι η προετοιμασία του μαθητή, η αυτοαντίληψή του, και φυσικά οι προσδοκίες της οικογένειας για το πόσο σημαντική είναι για αυτούς η είσοδος του μαθητή σε κάποιο πανεπιστημιακό ίδρυμα. Μεγαλύτερο βαθμό άγχους εμφανίζουν παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση, ευαίσθητα, με χαμηλή δυνατότητα να λειτουργήσουν σε συνθήκες πίεσης και με έλλειψη υποστηρικτικού περιβάλλοντος είτε από την οικογένεια, είτε από το σχολείο που τους έχουν μεταδώσει το μήνυμα: «περιμένουμε να αποτύχεις» ή αντίθετα «πρέπει να επιτύχεις οπωσδήποτε».

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ/ΣΤΑΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ
Οι υποψήφιοι που δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις πρέπει να φροντίσουν για τη σωματική και ψυχική τους υγεία. Είναι πολύ σημαντικό να τρέφονται σωστά και να κοιμούνται τουλάχιστον 8 ώρες. Πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η μελλοντική τους ζωή κι επιτυχία δεν κρίνεται αποκλειστικά και μόνο από την αποτυχία ή την επιτυχία τους στις εξετάσεις.

Ο μαθητής πρέπει να εστιάζει την προσοχή του περισσότερο στο πως θα επιτύχει και λιγότερο στο τι θα κάνει εφόσον αποτύχει. Στοιχεία που βοηθάνε στην επιτυχία των μαθητών στις εξετάσεις είναι η δυνατότητα χαλάρωσης, η θετική αυτό- εικόνα, η αυτοεκτίμηση, η καλή διάθεση και βέβαια και η καλή προετοιμασία, με παρακολούθηση των μαθημάτων και μελέτη.

Τα διαλείμματα κάνουν τη μάθηση όχι απλά ευκολότερη αλλά και περισσότερο αποδοτική αφού είναι ένα μέσο με το οποίο ο μαθητής ανακτά τις δυνάμεις του και συνεχίζει με περισσότερη όρεξη και προσοχή. Είναι προτιμότερο η μελέτη να γίνεται τις αποδοτικότερες ώρες για τον καθένα (για τους περισσότερους είναι οι πρωινές), ενώ καλό είναι να αποφεύγονται τα ξενύχτια πάνω σε βιβλία που άλλωστε προσθέτουν άγχος, κουράζουν το μυαλό κι εμποδίζουν τη σωστή σκέψη και κρίση. Βέβαια ο κάθε μαθητής είναι διαφορετικός και πρέπει να επιλέγει τον τρόπο μελέτης του, έτσι κάποιοι μπορεί να είναι περισσότερο αποδοτικοί το πρωί, άλλοι το απόγευμα, άλλοι διαβάζοντας μόνοι τους με απόλυτη ησυχία κι άλλοι διαβάζοντας με παρέα ή ακούγοντας μουσική. Οι καφέδες καλό είναι να αποφεύγονται καθώς σε πολλές περιπτώσεις προκαλούν διέγερση, εκνευρισμό και αϋπνία.

Εκτός από τα διαλείμματα ο μαθητής πρέπει να έχει χρόνο για προσωπικές δραστηριότητες που του προκαλούν χαρά και χαλάρωση όπως είναι η άθληση ή μια έξοδος με τους φίλους του. Δυστυχώς πολλές φορές οι γονείς εξαντλούν την αυστηρότητά τους την περίοδο των εξετάσεων και δεν αφήνουν στο παιδί χρόνο για άθληση ή για άλλες κοινωνικές δραστηριότητες πιστεύοντας πως είναι μια απαραίτητη θυσία που πρέπει να κάνει στο βωμό της επιτυχίας.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ
Οι γονείς πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί την περίοδο που το παιδί τους προετοιμάζεται και δίνει εξετάσεις. Είναι πολύ σημαντικό να θυμούνται ότι η αξία του παιδιού σε καμία περίπτωση δεν μετριέται με την αποτυχία ή την επιτυχία του στις εξετάσεις. Το να αφήσουν το παιδί να σκέφτεται κάτι ανάλογο, θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την ψυχική του υγεία. Η γκρίνια, το άγχος και η πίεση δεν βοηθάει σε καμία περίπτωση το παιδί να αποδώσει καλύτερα και πρέπει να εξασφαλιστεί ένα ήρεμο και χωρίς εντάσεις περιβάλλον. Η πίεση προς το παιδί να διαβάσει όταν αυτό δεν θέλει, όσο κι αν προσπαθήσει ο γονέας, όσο κι αν φωνάξει ή απειλήσει, δεν θα έχει κανένα απολύτως όφελος.

Πολλές φορές η αγωνία και ο φόβος των γονέων τούς οδηγεί να «πετούν» κουβέντες πανικού, όπως: «σκάλες θα καθαρίζεις αν αποτύχεις», «εμάς ξέχασέ μας αν αποτύχεις, δεν θα αντέξουμε τέτοιο ρεζίλι», «εμείς που τόσα σου δώσαμε», με αποτέλεσμα να χρεώνουν τον μαθητή πέρα από το δικό του άγχος και την αγωνία και τα άγχη και τους φόβους των γονιών του. Το να χρησιμοποιούνται από τους γονείς φράσεις του τύπου «διαβάζουμε», «θα περάσουμε στο Πανεπιστήμιο» ενισχύουν το άγχος του μαθητή εφόσον πιστεύει ότι έχει το βάρος όλης της οικογένειας που «διαβάζει» και «πρέπει να περάσει στο Πανεπιστήμιο», ενώ με τον πληθυντικό βαθμό που χρησιμοποιείται, χάνεται ουσιαστικά η δύναμη και η ικανοποίηση της δικής του προσπάθειας.

Ένα σύνηθες λάθος των γονέων είναι να προσπαθούν να ετοιμάσουν το παιδί από πριν για την περίπτωση που θα αποτύχει, ώστε να το δεχτεί πιο ανώδυνα. Αυτή η τακτική μεταδίδει στο παιδί έλλειψη εμπιστοσύνης, κατανόησης και υποστήριξης και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται. Είναι διαφορετικό όμως να δίνουν στήριξη στο παιδί, ώστε να καταλάβει ότι θα το αγαπούν, ανεξάρτητα με το αποτέλεσμα των εξετάσεων, καθώς έτσι μετριάζεται το άγχος κι ενισχύεται η αυτοπεποίθησή του.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΓΧΟΥΣ

Το εξεταστικό άγχος μπορεί να έχει επιπτώσεις, είτε στη σωματική, είτε στην ψυχική υγεία του μαθητή. Πρόκειται για μια λεπτή διαχωριστική γραμμή για αυτό και τις περισσότερες φορές τα συμπτώματα χαρακτηρίζονται «ψυχοσωματικά». Συχνά την περίοδο των εξετάσεων εμφανίζονται πονοκέφαλοι, εμετοί, διάρροιες, στομαχόπονοι, ταχυπαλμίες και πολλά άλλα. Αυτές είναι οι ιδιαίτερα οδυνηρές και τρομακτικές αντιδράσεις του μαθητή απέναντι σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα, που κατά κάποιο τρόπο υποστηρίζει ότι όλη του η ζωή κρίνεται από τις 5 ώρες των εξετάσεων κι άρα δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτύχουν. Δεν πρέπει να ξεχνάμε τα περιστατικά αυτοκτονιών νέων παιδιών τα τελευταία χρόνια που δεν άντεξαν την πίεση των εξετάσεων ή την πίεση της αποτυχίας που πολλές φορές αντιμετωπίζεται σαν κοινωνική διαπόμπευση.


ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ: ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΗΣΥΧΗΣΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ;
 
Όταν ο μαθητής εμφανίζει κάποιο ή περισσότερα από τα παρακάτω:
  • Εκρήξεις οργής και δάκρυα.
  • Έντονη κούραση.
  • Δυσκολία συγκέντρωσης και ανάκτησης βραχυπρόθεσμης μνήμης.
  • Διαταραγμένος ανήσυχος-ύπνος.
  • Έλλειψη ή υπερβολική όρεξη για φαγητό.
  • Κατάθλιψη.

ΠΗΓΗ: BRIEFINGNEWS.GR
(ΔΗΜΗΤΡΑ ΘΕΟΦΙΛΗ-Οικογενειακή Σύμβουλος/ Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας)

3 σχόλια:

  1. ΚΑΙΡΟ ΕΙΧΑ ΝΑ ΕΡΘΩ ΑΠΟ ΕΔΩ ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΠΟΛΥ ΑΞΙΟΛΟΓΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΟΥ.Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΟΛΥ ΧΡΗΣΙΜΗ.ΑΣ ΕΥΧΗΘΟΥΜΕ ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΑΓΧΟΣ.
    ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΑΛΗΜΕΡΑ!!! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ!!!

    Εστάλη στο facebook
    https://www.facebook.com/AntonisKrasakisPaidikaXamogela

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπημένοι φίλοι, να είστε καλά! Μερικές υποστηρικτικές συμβουλές στα παιδιά που θα διαγωνιστούν σε λίγες μέρες, αλλά και στους γονείς για τη στάση που πρέπει να κρατήσουν, είναι το λιγότερο που μπορούμε να προσφέρουμε! Ας τους ευχηθούμε καλή επιτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ήρθατε στα «ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ»! Το ιστολόγιο ενημερώνεται με πολλή αγάπη και σεβασμό στους μικρούς μας φίλους. Κάθε σελίδα του συμπληρώνεται με μεράκι, όπως ένα παιδικό βιβλίο, φροντίζοντας ώστε να είναι καλαίσθητο κι ευχάριστο στα μάτια τους. Σας ευχαριστούμε που ομορφαίνετε την παρέα μας και μας δείχνετε την αγάπη σας με τα ευγενικά και ενθαρρυντικά σας σχόλια!