Τρίτη, 11 Δεκεμβρίου 2012

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΔΕ ΛΕΕΙ ΤΟ "Ρ". ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΗΣΥΧΗΣΩ;

ΣΕ ΠΟΙΑ ΗΛΙΚΙΑ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΤΟ «Ρ»
Στην εξέλιξη της ομιλίας ενός παιδιού το «ρ» αναμένεται να εμφανιστεί τελευταίο. Παρότι υπάρχουν παιδιά που λένε το «ρ» αρκετά νωρίς, με βάση έρευνες που αναφέρονται στη φωνολογική εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας ισχύουν τα ακόλουθα: 


Στην αρχή της συλλαβής στην αρχή της λέξης, όπως στη λέξη «ρόδα», αναμένεται να εμφανιστεί σε ηλικία άνω των 5,5 χρονών σε ποσοστό 90% του πληθυσμού. Στην αρχή της συλλαβής μέσα στη λέξη, όπως στη λέξη «χορός», σε ηλικία άνω των 5 χρονών σε ποσοστό 90% του πληθυσμού. Ενώ, στο τέλος της συλλαβής, όπως στη λέξη «χόρ-τα» σε ηλικία άνω των 5-6 χρονών σε ποσοστό 50-75% του πληθυσμού. Στα συμφωνικά συμπλέγματα, όπως στις λέξεις «βροχή», «γράφω» και «στρώμα», μπορεί να αργεί να εμφανιστεί ακόμα περισσότερο (4,5-6 χρόνων σε ποσοστό 75% του πληθυσμού).

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑ ΤΟ «Ρ» ΜΕ ΑΛΛΟ ΣΥΜΦΩΝΟ. ΓΙΑΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ;
Συχνά στην τυπική εξέλιξη της ομιλίας το κενό που υπάρχει στη λέξη από την έλλειψη του «ρ» αντικαθίσταται από ένα άλλο ευκολότερο ως προς την άρθρωση σύμφωνο, το «λ». Έτσι το παιδί αντί να λέει «ρόδα» λέει «λόδα». Επίσης, συχνά τα παιδιά απλοποιούν την ομιλία τους με μία διαδικασία που λέγεται ολίσθηση των υγρών συμφώνων. Υγρά σύμφωνα είναι το «ρ» και το «λ» και το αποτέλεσμα αυτής της απλοποίησης είναι το «ρ» και το «λ» να αρθρώνονται σαν «γι». Δηλαδή, το ρολόι λέγεται «γιογιόι» και η λάμπα «γιάμπα». Εξίσου συχνά, στη θέση του «ρ» υπάρχει ένα κενό στη λέξη. Δηλαδή, το ρόδι λέγεται «_όδι». Όλες οι ανωτέρω διαφοροποιήσεις στην απόδοση λέξεων με «ρ» απαντώνται στη τυπική εξέλιξη της ομιλίας, μέχρι το φωνολογικό σύστημα να ωριμάσει και να αρχίσει το παιδί να «βάζει» το «ρ» στην ομιλία του.

ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΗΣΥΧΗΣΩ;
Υπάρχει ένας γενικός κανόνας που αναφέρει ότι ένα παιδί θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την εξέλιξη του φωνολογικού του συστήματος και επομένως να μιλά τελείως καθαρά μέχρι να πάει στην Α΄ τάξη, οπότε θα αρχίσει η μετάβαση στο γραπτό λόγο. Εάν ένα παιδί δε λέει το «ρ» ή το αντικαθιστά με άλλο σύμφωνο ένα χρόνο πριν την Α΄ τάξη, η ομιλία θα πρέπει να εκτιμηθεί, για να αποφασιστεί εάν χρειάζεται θεραπευτική παρέμβαση ή εάν μπορούμε να του δώσουμε λίγο ακόμα χρόνο για να το εξελίξει.

ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΔΕ ΛΕΕΙ ΤΟ «Ρ» ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ, ΚΑΤΑ ΚΑΝΟΝΑ, ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΑΝ
  • είναι στην Α΄ Δημοτικού και δε λέει το «ρ» ή το λέει διαφορετικά.
  • θα πάει στην Α΄ Δημοτικού τον Σεπτέμβριο.
  • ενοχλείται επειδή δε λέει το «ρ» (ντρέπεται, απομονώνεται, αποφεύγει λέξεις με «ρ»).
  • προσπαθεί ανεπιτυχώς να το πει.
  • λέει κάτι που μοιάζει με «ρ» ή λέει ένα διαφορετικό «ρ», όπως για παράδειγμα το γαλλικό «ρ».
  • έχει «κοντό» χαλινό. Η μεμβράνη δηλαδή, που υπάρχει κάτω από τη γλώσσα για να συγκρατεί την κίνησή της είναι κοντή και δεν επιτρέπει την άρση της γλώσσας προς τον ουρανίσκο και τη θέση άρθρωσης του «ρ». Επίσης, η άρση της γλώσσας έξω από το στόμα και προς τη μύτη δεν είναι εφικτή.

Μια προσεκτική εξέταση του στόματος καθώς και λεπτομερής ανάλυση της φωνολογικής εξέλιξης και της άρθρωσης του παιδιού είναι απαραίτητη για να εξακριβωθεί κατά πόσον ένα παιδί είναι απαραίτητο να ακολουθήσει θεραπεία ή κατά πόσον είναι σκόπιμο να του δοθεί χρόνος για να εξελίξει και να εδραιώσει το «ρ» στο φωνολογικό του σύστημα και στην ομιλία του.

 ΠΗΓΗ: ΚΕΝΤΡΟ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ «ΛΟΓΟΣ»


Στη συνέχεια, μπορείτε να διαβάσετε την παρακάτω -σχετική με το θέμα- ιστοριούλα!
  

6 σχόλια:

  1. Αντώνη μου ας μην ξεχνάμε την ιστορία του Δημοσθένη,αν και δεν μπορούσε να προφέρει καλά το ρ αυτό δεν τον εμπόδισε καθόλου να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους ρήτορες. ΚΑΛΥΝΥΧΤΑ ΣΤΙΣ ΑΓΑΠΕΣ ΜΟΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο, Ευσταθία σχετικά με τον ρήτορα Δημοσθένη. Στη σημερινή εποχή όμως, είναι πολύ σημαντική η βοήθεια από τους ειδικούς, προκειμένου τα παιδιά να εδραιώσουν το «ρ» στο φωνολογικό τους σύστημα και στην ομιλία τους!
      Αντώνης

      Διαγραφή
  2. Μαρια ΙστερνιωτισσαΚυριακή, 20 Ιανουαρίου, 2013

    Γι’ αυτό εγώ είμαι τόσο χαρούμενη που η κόρη μου το λέει πεντακάθαρα, χωρίς να έχει κλείσει ακόμα τα τρία της χρόνια!!! Ξέρω, ξέρω είμαι τελείως χαζομαμά...

    Καλό σας βράδυ κύριε Αντώνη. Για άλλη μια φορά, ευχαριστούμε για τις πολύ ενδιαφέρουσες αναρτήσεις!!!

    Εστάλη στο facebook
    https://www.facebook.com/PaidikaXamogelaAntonisKrasakis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι πολύ Μαρία, για την Αντιγονούλα σου και σ' ευχαριστώ πολύ!
      Αντώνης

      Διαγραφή
  3. Καλησπερα, ο γιος μου θα κλεισει τα 6 σε 10 μερες περιπου παει Α δημοτικου το καλοκαιρι κατεκτησε το γραμμα Λ που δεν ελεγε αλλα το Ρ δεν το εχει πει ακομη ενω προσπαθει . Στις λεξεις στο σχολειο που γραφουν το γραφει κανονικα και σαν ορθογραφια αγνωστης λεξης επισης.Μπορω να αφησω λιγο χρονο ακομη;η δασκαλα του μου ειπε οτι μπορει να περιμενει.Σας ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το «ρ» θεωρείται ένα από τα δυσκολότερα γράμματα στο παιδί, γι' αυτό και αναμένεται να εμφανιστεί τελευταίο. Σύμφωνα με διάφορες μελέτες που έχουν γίνει κατά καιρούς, ένα ποσοστό γύρω στο 90% αναμένεται να εμφανίσει το «ρ» σε ηλικία άνω των 5,5 χρονών. Το υπόλοιπο 10% μπορεί να λέει καθαρά το «ρ» μέχρι την ηλικία των 7 ετών. Οι ειδικοί λένε ότι οποιαδήποτε λογοθεραπευτική παρέμβαση θα πρέπει να γίνεται προτού το παιδί πάει στην Α΄ τάξη Δημοτικού, αλλά κυρίως, προτού αρχίσει η μετάβαση στο γραπτό λόγο. Το παιδί θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την εξέλιξη του φωνολογικού του συστήματος και να μιλά καθαρά μέχρι να πάει στην Α΄ τάξη Δημοτικού.

      Προσωπικά πιστεύω ότι μπορείτε να περιμένετε λίγο, όπως σας είπε και η δασκάλα του παιδιού. Αν μέχρι τον Μάρτιο το πρόβλημα δεν έχει ξεπεραστεί, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε ειδικό για περισσότερες πληροφορίες, αλλά και για τη σωστή αξιολόγηση και θεραπεία. Με τη σωστή καθοδήγηση του ειδικού, οι δυσκολίες θα αντιμετωπιστούν.

      Διαγραφή

Καλώς ήρθατε στα «ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ»! Το ιστολόγιο ενημερώνεται με πολλή αγάπη και σεβασμό για τους μικρούς μας φίλους. Κάθε σελίδα του συμπληρώνεται με μεράκι, όπως ένα παιδικό βιβλίο, φροντίζοντας ώστε να είναι καλαίσθητο κι ευχάριστο στα μάτια τους. Σας ευχαριστούμε που ομορφαίνετε την παρέα μας και μας δείχνετε την αγάπη σας με τα ευγενικά και ενθαρρυντικά σας σχόλια!