Σάββατο, 8 Δεκεμβρίου 2012

ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ


Οι αντωνυμίες που φανερώνουν τα τρία πρόσωπα του λόγου λέγονται προσωπικές αντωνυμίες και είναι οι εξής:
  • Η αντωνυμία εγώ (για το α' πρόσωπο και των τριών γενών).
  • Η αντωνυμία εσύ (για το β' πρόσωπο και των τριών γενών).
  • Η αντωνυμία αυτός, αυτή, αυτό (για το γ' πρόσωπο)

Οι προσωπικές αντωνυμίες έχουν συνήθως διπλούς τύπους: τους δυνατούς και τους αδύνατους.
  • Οι δυνατοί τύποι έχουν δύο ή τρεις συλλαβές (π.χ. εσάς κορόιδευαν, εμένα αγαπούσαν).
  • Οι αδύνατοι τύποι έχουν μία συλλαβή και είναι άτονοι (π.χ. σας κορόιδευαν, με αγαπούσαν).  

Α΄ ΠΡΟΣΩΠΟ

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Ονομ.
εγώ
εμείς
Γεν.
εμένα (μου)
εμάς (μας)
Αιτ.
εμένα/με
εμάς (μας

Β΄ ΠΡΟΣΩΠΟ

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Ονομ.
εσύ
εσείς
Γεν.
εσένα (σου)
εσάς (σας)
Αιτ.
εσένα (σε)
εσάς (σας)
Γ΄ ΠΡΟΣΩΠΟ
ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

ΑΡΣΕΝΙΚΟ
ΘΗΛΥΚΟ
ΟΥΔΕΤΕΡΟ
Ονομ.
αυτός (τος)
αυτή (τη)
αυτό (το)
Γεν.
αυτού (του)
αυτής (της)
αυτού (του)
Αιτ.
αυτόν (τον)
αυτή(ν) 
 {τη(ν)}
αυτό (το)

Γ΄ ΠΡΟΣΩΠΟ
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

ΑΡΣΕΝΙΚΟ
ΘΗΛΥΚΟ
ΟΥΔΕΤΕΡΟ
Ονομ.
αυτοί (τοι)
αυτές (τες)
αυτά (τα)
Γεν.
αυτών (τους)
αυτών (τους)
αυτών (τους)
Αιτ.
αυτούς (τους)
αυτές (τις/τες)
αυτά (τα)

Να θυμάστε ότι η ονομαστική του Γ' προσώπου στον ενικό και πληθυντικό αριθμό, ισχύει μόνο στις εκφράσεις: «Να τος», «Να τη», «Να το», «Να τοι», «Να τες», «Να τα».

Διαβάστε προσεκτικά το κείμενο που ακολουθεί και προσπαθήστε να βρείτε τις προσωπικές αντωνυμίες που περιλαμβάνει: 

ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ
Μιλούνε τ' αδέρφια για το δώρο της νύφης, μιλούν και για το δώρο της γιαγιάς, μιλούν και για το δώρο του μικρού. Κοντεύει Πρωτοχρονιά! 

Ο μικρός πετιέται με μάτια ολόλαμπρα.

- Για τη γιαγιά εγώ θα σας μιλήσω. Εγώ δώρο δε θέλω. Πέρσι της πήρατε δώρο της γιαγιάς δόντια.  Φέτος... πέστε στο μεγάλο το γιατρό και ρωτήστε, δεν μπορούν τάχα αυτοί, που κάνουν δοντια, να κάμουν και μάτια να βλέπει η γιαγιά μου; Αχ! ολοένα σβήνουν τα μάτια της. Σε λίγο, σας το λέω, και τον ήλιο δε θα βλέπει. Εμένα όχι φέτος, ποτέ μου μη μου κάνετε δώρο, αν τα μάτια είναι ακριβά, ποτέ! Και αν οι γιατροί δεν μπορούν να τα κάμουν, ο Θεός μπορεί! Να την πάτε στη Βαγγελίστρα να την κάμει να βλέπει, για να δει εμένα, πως  έχω τα χρυσά μαλλιά και τα μάτια της μητέρας μας, να παρηγορηθεί.

Τ' αδέρφια δεν είπαν τίποτα.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ/ «Η ΓΙΑΓΙΑ»

6 σχόλια:

  1. Είναι τόσο γλυκό φίλοι σου να σου κάνουν ποδαρικό στο νέο μπλογκ σου!!!!!!... Με συγκινήσατε... !!!...
    Καλώς ωρίσατε στο μπλογκ μου... Ελπίζω να σας αρέσει...

    ΕΪΣΑΣΤΕ ΥΠΕΡΟΧΟΙ... με ένα θαυμασιο μπλογκ!!! (Αντώνη-Πόπη)... Ελπίζω νάστε πάντα καλά και να συνεχίσετε το όμορφο ταξείδι σας στην μπλογκογειτονιά μας!!!...

    Φιλικά,
    Λαμπρινή Τ.

    Υ.Γ. Καλώς σας βρήκα στο δικό σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπημένη μας φίλη, χαιρόμαστε πραγματικά που κάναμε ποδαρικό στο νέο σου ιστολόγιο κι ευχόμαστε να σου φέρουμε τύχη! Καλή αρχή στην καινούρια σου προσπάθεια και να 'χεις πάντα διάθεση να ασχολείσαι με ό,τι σ' ευχαριστεί!
      Με την αγάπη μας
      Αντώνης-Πόπη

      Διαγραφή
  2. ✿✿°•.

    Está linda a decoração de Natal do seu blog.
    Bom fim de semana!
    Beijinhos.
    Brasil
    ¸.✿°°•.¸.¸•°♡⊱╮╮

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Thank you so much my friend Ines!!!
      I'm glad that you like the christmas decoration of my blog!
      Have a nice week!!!
      Antonis

      Διαγραφή
  3. Από το χαμόγελο σας απορρέει αυτή η αύρα ου ζεσταίνει τις καρδιές!
    Χάρηκα τόσο που σας γνώρισα!!!
    Να είστε καλά!

    Υπόσχομαι να είμαι καλή μαθήτρια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστούμε πολύ για το όμορφο και γλυκό σας σχόλιο, κ. Σώρρου! Ήταν δική μας η χαρά και η τιμή που σας γνωρίσαμε! Σας καλωσορίζουμε στα "ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ"!

      Όσο για το αν θα είστε καλή μαθήτρια... Μην ανησυχείτε, γιατί αυτό το έχετε αποδείξει σε όλους μας! Ελπίζουμε να σας κρατήσουμε όμορφη συντροφιά με τα θέματά μας, τα οποία από αύριο θα έχουν πλέον εορταστικό χαρακτήρα, λόγω Χριστουγέννων!
      Πάντα με την αγάπη μας!
      Αντώνης-Πόπη

      Διαγραφή

Καλώς ήρθατε στα «ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ»! Το ιστολόγιο ενημερώνεται με πολλή αγάπη και σεβασμό για τους μικρούς μας φίλους. Κάθε σελίδα του συμπληρώνεται με μεράκι, όπως ένα παιδικό βιβλίο, φροντίζοντας ώστε να είναι καλαίσθητο κι ευχάριστο στα μάτια τους. Σας ευχαριστούμε που ομορφαίνετε την παρέα μας και μας δείχνετε την αγάπη σας με τα ευγενικά και ενθαρρυντικά σας σχόλια!