Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2014

ΑΓΟΡΙΑ-ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ

Δεν μαθαίνουν, ούτε με τον ίδιο τρόπο, ούτε με τον ίδιο ρυθμό, πράγμα που μπορεί να οφείλεται στις βιολογικές τους διαφορές. Η ενθάρρυνση, όμως, σε κάθε τομέα μάθησης πρέπει να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες τόσο στ' αγόρια, όσο και στα κορίτσια. Βαθιά μέσα μας το πιστεύουμε εδώ και χρόνια. Και επιτέλους, υπάρχουν επιστημονικές πληροφορίες που αποδεικνύουν αυτό που οι γονείς και οι δάσκαλοι υποψιάζονταν. Ότι τα αγόρια διαφέρουν από τα κορίτσια και στους γνωστικούς τομείς.


Πράγματι, η επιστήμη επιβεβαιώνει ότι ο εγκέφαλος του αγοριού διαφέρει από τον εγκέφαλο του κοριτσιού, ως προς τη δομή και τα τμήματα που το κάθε φύλο χρησιμοποιεί περισσότερο, με αποτέλεσμα οι βιολογικές διαφορές να επηρεάζουν την ικανότητα μάθησης. Τα κορίτσια, με πιο ενισχυμένη την επικοινωνία μεταξύ των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου, είναι πιο καλά στην επικοινωνία και στην κατανόηση των συναισθημάτων, πράγμα που μπορεί να τους δώσει προβάδισμα σε κάποια μαθήματα. 

Αντίθετα, τα αγόρια φαίνεται να είναι καλύτερα από γεννησιμιού τους στη χωροταξική αντίληψη και στον κυβισμό, πράγμα που μπορεί να τους βοηθήσει στην επίλυση προβλημάτων. Παρά τις όποιες βιολογικές διαφορές πάντως, ρόλο παίζουν και οι προσδοκίες που έχει το περιβάλλον από το αγόρι και το κορίτσι αντίστοιχα.  

Τελικά, ποια είναι η αλήθεια σχετικά με τις μαθητικές επιδόσεις των δύο φύλων;

ΤΑ ΑΓΟΡΙΑ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Η ψυχοσωματική ανάπτυξη των κοριτσιών είναι συνήθως πιο γρήγορη από των αγοριών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η νοημοσύνη τους είναι υψηλότερη. Διάφορες έρευνες πάνω στο θέμα της μάθησης έχουν δείξει ότι τα αγόρια χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να γράψουν και να διαβάσουν απ ό,τι τα κορίτσια, ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, συνεπώς, χρειάζονται περισσότερη ενθάρρυνση και καθοδήγηση όταν ξεκινούν την Α' Δημοτικού. 

Μία ακόμα πρόκληση, που πιθανόν να αντιμετωπίσουν τα αγόρια, ιδιαίτερα εκείνα που είναι ζωηρά, είναι ότι δυσκολεύονται περισσότερο από τα κορίτσια να καθίσουν ακίνητα στο θρανίο και να παρακολουθήσουν με προσοχή το μάθημα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι από μικρά έχουν μάθει να εξερευνούν τον κόσμο γύρω τους, σε αντίθεση με τα κορίτσια που δέχονται περισσότερους περιορισμούς από το περιβάλλον. Είναι φυσικό, λοιπόν, να χρειάζονται λίγο παραπάνω χρόνο για να προσαρμοστούν στα δεδομένα της τάξης, που απαιτεί από αυτά να είναι στατικά.

ΤΑ ΑΓΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Έρευνα στον Καναδά δείχνει ότι μέχρι τη Γ' Δημοτικού το 20% των αγοριών είναι πίσω στην ανάγνωση, ενώ σύμφωνα με άλλες έρευνες, η ανάγνωση δεν είναι ελκυστική για τα αγόρια. Aυτό, όμως, ισχύει κυρίως για παιδιά χαμηλότερων κοινωνικών τάξεων, αφού ένα αγόρι το οποίο μεγαλώνει σε περιβάλλον που το έχει φέρει σε επαφή με τα βιβλία από νωρίς, είναι πιο πιθανό να αγαπήσει την ανάγνωση και να αναπτύξει καλύτερα τις αναγνωστικές του ικανότητες.

ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ
Συχνά τα κορίτσια υπερέχουν σε μαθήματα που βασίζονται στη μνήμη, την ακριβολογία και τις γλωσσικές ικανότητες. Ο μετωπικός λοβός, υπεύθυνος για την ομιλία, τη σκέψη και τη μνήμη, είναι καλύτερα ανεπτυγμένος στα κορίτσια. Γι' αυτό έχουν καλύτερους βαθμούς στα θεωρητικά μαθήματα και επικοινωνούν πιο εύκολα. 

Επίσης, τα κορίτσια φτιάχνουν νωρίς μεγάλες και σύνθετες προτάσεις και χρησιμοποιούν πιο εύκολα το συντακτικό. Αυτό είναι κάτι το αναμενόμενο, δεδομένου ότι γενικά έχουν καλύτερη σχέση με το λόγο από τα αγόρια (συνήθως ξεκινούν να μιλούν πιο γρήγορα), πράγμα που εκτός από τη βιολογική βάση οφείλεται και στην ενθάρρυνση από το περιβάλλον, αφού η έρευνα επιβεβαιώνει ότι οι γονείς μιλούν περισσότερο στα κοριτσάκια απ' ό,τι στα αγοράκια. 

Τέλος, τα κορίτσια διαθέτουν καλύτερες ικανότητες στους λεπτούς χειρισμούς κι έτσι μπορεί να κάνουν καλύτερα γράμματα, καταφέρνοντας να μην βγαίνουν από το όριο της σελίδας όταν γράφουν.

ΤΑ ΑΓΟΡΙΑ ΕΚΔΗΛΩΝΟΥΝ ΣΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Πράγματι, τα αγόρια εκδηλώνουν 3 φορές πιο συχνά μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, σύνδρομο υπερκινητικότητας και διάσπαση προσοχής. Επιπλέον, 4 στα 5 παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι αγόρια. Τα αγόρια αποτελούν το 95% των υπερκινητικών παιδιών.

ΤΑ ΑΓΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΑ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Γενικά, τα αγόρια έχουν καλύτερες επιδόσεις σε μαθήματα που απαιτούν ανεπτυγμένη αίσθηση του χώρου, όπως είναι η γεωμετρία και η φυσική. Αυτό πιθανόν να οφείλεται στο γεγονός ότι η ικανότητα προσανατολισμού στο χώρο είναι περισσότερο αναπτυγμένη στα αγόρια, ίσως γιατί οι γονείς τα παροτρύνουν από μικρά να εξερευνήσουν τον κόσμο και τους βάζουν λιγότερα όρια. Επίσης, ενθαρρύνονται πιο συχνά να παίζουν με τα τουβλάκια και τις κατασκευές, παιχνίδια που ενθαρρύνουν τη μαθηματική σκέψη.

Σε γενικές γραμμές, πάντως, είναι γεγονός ότι τα κορίτσια έχουν λιγότερη αυτοπεποίθηση και είναι πιο αγχώδη σε σχέση με τα μαθηματικά. Πιθανόν, γιατί οικογένεια και σχολείο επιμένουν να θεωρούν τα μαθηματικά τομέα των αγοριών.

TΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ
Υπάρχει μια δόση αλήθειας, αλλά σε καμία περίπτωση δεν ισχύει απόλυτα. Έρευνες πάντως σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες επιβεβαιώνουν ότι τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις και καλύτερους βαθμούς από τα αγόρια. Πιθανόν, γιατί τα κορίτσια αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στη σχολική μελέτη από τα αγόρια. 

Αν πάρουμε, πάντως, ως μέτρο σύγκρισης τη βαθμολογία του σχολείου, τα κορίτσια υπερέχουν. Αυτό συμβαίνει, όμως, επειδή στη βαθμολογία του σχολείου αντικατοπτρίζονται και άλλοι παράγοντες εκτός της γνώσης, όπως π.χ. η συμπεριφορά του παιδιού. Ο δάσκαλος, λοιπόν, πιθανόν από τη μία, να αυξήσει το βαθμό ενός κοριτσιού, επειδή είναι πιο επιμελής και πιο προσεκτική στο μάθημα, σε σχέση με το αγόρι, τηρεί τις υποχρεώσεις της και συμμετέχει στις σχολικές εργασίες και από την άλλη, να μειώσει το βαθμό σε ένα αγόρι, που είναι απείθαρχο, ακόμα κι αν είναι αρκετά έξυπνο.

ΠΟΙΟΙ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΝΟΥΝ ΜΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ;
Παρόλο που φαίνεται ότι τα κορίτσια έχουν μεγαλύτερη ικανότητα μακράς μνήμης, τα αγόρια αντέχουν καλύτερα στο στιγμιαίο στρες και γι' αυτό μπορεί ν' αντεπεξέλθουν κάποιες φορές καλύτερα στα διαγωνίσματα. Από την άλλη, απογοητεύονται πιο εύκολα με την αποτυχία, σε αντίθεση με τα κορίτσια που συνεχίζουν να επιμένουν και να προσπαθούν να βελτιωθούν και τελικά να τα καταφέρνουν λόγω της επιμονής τους.

Ο ΔΙΚΟΣ ΣΑΣ ΡΟΛΟΣ
Είναι σημαντικό να δίνουμε και στα δύο φύλα την ευκαιρία να εκφραστούν ακόμα και στους τομείς που μπορεί να πιστεύουμε ότι δεν έχουν τις καλύτερες επιδόσεις. Έτσι ενεργοποιούνται διαφορετικοί τομείς του εγκεφάλου και το παιδάκι νιώθει πιο ολοκληρωμένο! Γι' αυτό:
  • Λέμε "όχι" στην ανατροφή του παιδιού με βάση σεξιστικά πρότυπα, π.χ. δεν υπερεκτιμάμε την εμφάνιση στα κορίτσια και τη δύναμη στα αγόρια
  • Δίνουμε και στο αγόρι την ευκαιρία να ασχοληθεί με παιχνίδια που σχετίζονται με την τέχνη, π.χ. ζωγραφική, χειροτεχνία, χορός, τραγούδι.
  • Δίνουμε και στο κορίτσι την ευκαιρία να κάνει κατασκευές με τουβλάκια ή άλλα υλικά. 
  • Μιλάμε περισσότερο με το αγοράκι μας και παίζουμε μαζί του παιχνίδια που ενθαρρύνουν την έκφραση συναισθημάτων, όπως κουκλοθέατρο, θεατρικό παιχνίδι.
  • Δίνουμε την ευκαιρία στα κορίτσια για περισσότερη δράση, ενθαρρύνοντάς τα να παίξουν ομαδικά παιχνίδια ή να συμμετέχουν σε σπορ.

ΠΗΓΗ: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΠΑΙΔΙ & ΝΕΟΙ ΓΟΝΕΙΣ»

5 σχόλια:

  1. Εμείς θα πάμε από B στη Δ τάξη, γιατί το σχολείο μας είναι τετραθέσιο...
    Έχετε να μας προτείνετε κάτι;;;;;;

    Εστάλη στο facebook
    https://www.facebook.com/PaidikaXamogelaAntonisKrasakis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπημένη φίλη Πετρούλα, καλησπέρα! Με τα τετραθέσια σχολεία υπάρχει αυτή η ιδιαιτερότητα, αλλά με την κατάλληλη αντιμετώπιση από τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς τα παιδιά δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα. Μην ανησυχείτε και όλα θα πάνε καλά! Υπομονή χρειάζεται και ίσως, λίγη παραπάνω προσπάθεια! Καλή σχολική χρονιά εύχομαι!
      Αντώνης

      Διαγραφή
    2. Το εύχομαι...Ευχαριστώ!

      Εστάλη στο facebook
      https://www.facebook.com/PaidikaXamogelaAntonisKrasakis

      Διαγραφή
  2. Αθηνά Λιζάρδου!♥♥Κυριακή, 07 Σεπτεμβρίου, 2014

    Γεια σας κύριε Κρασάκη!!! Είμαι πολύ χαρούμενη που θα πάω γυμνάσιο, αλλά και στεναχωρημένη, γιατί θα χάσω τους δασκάλους μου!!=( Σας εύχομαι να έχετε μια όμορφη χρονιά με τους καινούριους μαθητές σας!!! ♥Τα λέμε!
    Πολλά φιλάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αθηνά μου, να είσαι χαρούμενη που θα πας στο Γυμνάσιο! Όλα θα πάνε περίφημα στο νέο σου σχολείο! Κι εμένα θα μου λείψετε όλοι πάρα πολύ, αλλά πιστεύω πως θα περνάτε από το σχολείο μας, θα τα λέμε και θα μαθαίνω τα νέα σας!
      Καλή σχολική χρονιά και πρόοδο να έχεις! Πολλά φιλιά κι από εμένα!
      Ο δάσκαλός σου

      Διαγραφή

Καλώς ήρθατε στα «ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ»! Το ιστολόγιο ενημερώνεται με πολλή αγάπη και σεβασμό στους μικρούς μας φίλους. Κάθε σελίδα του συμπληρώνεται με μεράκι, όπως ένα παιδικό βιβλίο, φροντίζοντας ώστε να είναι καλαίσθητο κι ευχάριστο στα μάτια τους. Σας ευχαριστούμε που ομορφαίνετε την παρέα μας και μας δείχνετε την αγάπη σας με τα ευγενικά και ενθαρρυντικά σας σχόλια!