Τρίτη, 19 Μαΐου 2015

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ


  • Αβάσταχτο κακό της πεθεράς η γκρίνια.
  • Αδέλφια ενωμένα, σπίτια ευτυχισμένα.
  • Αδέλφια χωρίς αγάπη, δέντρα χωρίς φύλλα.
  • Αδελφός δεν τρέφει αδελφό, μ’ αλίμονο σ’ όποιον δεν έχει.
  • Αδελφός τ’ αδελφού βοήθεια.
  • Άκουε τον πατέρα σου κι ορμήνευε το γιο σου.
  • Άλλα λέει η θεια μου, άλλα ακούν τ’ αυτιά μου... (ασυνεννοησία)
  • Αν δεν κλάψει το μωρό, δεν το ταΐζει η μάνα.
  • Αν μ’ αγαπά ο άντρας μου, της μοίρας μου έχω χάρη.
  • Αν τους γονείς σου δεν τιμάς, ποιος θα τιμήσει εσένα;
  • Αντάμα κουβεντιάζουμε και χώρια ακούμε.
  • Απ’ αγκάθι βγαίνει ρόδο κι από ρόδο βγαίνει αγκάθι.
  • Απ’ όλα τα λαλούμενα, κάλλιο χτυπά η καμπάνα.
  • Απ’ όλα τα μυρωδικά, κάλλιο μυρίζει η μάνα.
  • Απ’ τη λεχώνα ως τη μαμή, άφαντο εγίνη το παιδί… (κάτι χάθηκε)
  • Από μάνα ορφανεύουν τα παιδιά.
  • Ας είναι πολύ το γένος μου κι ας με μισεί ο κόσμος.
  • Αυτός που δεν έχει παιδιά, δε γνώρισε τι θα πει αγάπη. 
  • Δεν τον ξέρει ούτε η μάνα του.
  • Δυο αδέλφια μάλωναν και δυο τρελοί χαιρόντουσαν.
  • Είναι σοφό το παιδί που κατανόησε τον πατέρα του.
  • Έλα παππούλη μου, να σου δείξω τ’ αμπελοχώραφά σου… (επίδειξη γνώσεων)
  • Ένας άντρας ανάμεσα σε παιδιά θα μείνει για πολύ παιδί. Ένα παιδί ανάμεσα σε άντρες θα γίνει γρήγορα άντρας.
  • Ευχή γονέων έπαρε και στο βουνό περπάτει.
  • Ευχή γονιών αγόραζε και στο βουνό ανέβα.
  • Η αδελφή τον αδελφό χρυσό σταυρό τον έχει.
  • Η γυναίκα του στραβού για ποιον στολίζεται;
  • Η ευχή γονέων χτίζει παλάτια.
  • Η μάνα είναι αγέννητη και μια φορά γεννιέται.
  • Η μάνα είναι γλυκό κρασί, νόστιμο παξιμάδι. Εκείνος που το πίνει μεθά, εκείνος που το τρώει δε χορταίνει.
  • Η μάνα φίδι γέννησε και το λυπήθηκε!
  • Η πεθερά κι από ζάχαρη αν είναι, πάντα πικρή είναι.
  • Η πιο γλυκιά αγκαλιά είναι η μητρική.
  • Η που χει άντρα και παιδί στο χορό μην κατεβεί... (έχει υποχρεώσεις και δεν προλαβαίνει)
  • Θυμήσου τα δικά σου και συγχώρα τα παιδιά σου.
  • Καμιά μάνα δεν είναι τόσο εξαχρειωμένη, που να μη θέλει τα παιδιά της να είναι καλά.
  • Κατά μάνα κατά κύρη, κατά γιο και θυγατέρα... (συγγενικές ομοιότητες)
  • Κατά το μαστρο-Γιάννη και τα κοπέλια του.
  • Καταριέμαι το παιδί μου, μα αν πεις «αμήν», σε πνίγω!
  • Κι η γύφτισσα το γυφτάκι, ασπρουδέλι το φωνάζει.
  • Κλάψε με μάνα μου, κλάψε με, με ήλιο με φεγγάρι… (κακό)
  • Κόρη μου κατά τον άντρα σου να σειέται κι η ποδιά σου... (οικονομικές δυνατότητες)
  • Κούνια που σε κούναγε…
  • Κρέμασε τον αδελφό μου, γιατί εγώ ζαλίζομαι.
  • Λίγα απ’ όλα και πολλά, τα βολεύουν μια χαρά, νοικοκύρης και κυρά.
  • Μακριά ο αδελφός και σιμά ο γείτονας.
  • Μάνα είναι μόνο μία!
  • Μας πέρασε γενεές δεκατέσσερις… (έβρισε όλο το σόι)
  • Με τους δικούς σου (τους συγγενείς σου) φάε, πιες κι αλισβερίσι μην κάνεις.
  • Με τους δικούς σου φάε, πιες και με τον ξένο χωρατέψου.
  • Μην κλωτσάς τα γονικά σου, θα το βρεις απ’ τα παιδιά σου.
  • Μήτε τ’ αντρόγυνα χολή, μήτε τ’ αδέλφια μάχη…
  • Μονάχα η μητέρα ξέρει αν το παιδί είναι του πατέρα…
  • Να με κρατάει η μάνα μου κι ας με κρατεί στ’ αγκάθια.
  • Να τρώει η μάνα και του παιδιού να μη δίνει… (νόστιμο)
  • Να χαν τ’ αντρόγυνα χολή, τ’ αδέρφια να χαν μάχη,
    ο κόσμος θα εχάλαγε και θα γινόταν στάχτη.
  • Ξέρει η μάνα μου να κάνει (φτιάχνει) πίτα, μα δεν έχει αλεύρι...(οικονομικές δυσκολίες)
  • Ξεχνά η γρουσούζα η πεθερά πως ήταν νύφη μια φορά…
  • Ο αδελφός θέλει η αδελφή του να ναι πλούσια, παρά να την κάνει αυτός.
  • Ο αδελφός μου κι εγώ ενάντια στον ξάδελφό μου κι οι τρεις μαζί ενάντια στον ξένο… (συγγενική αλληλεγγύη)
  • Ο αδερφός την αδερφή…τίποτα δεν την έχει…
  • Ο άρχοντας με την αρχοντιά του κι ο φτωχός με τα παιδιά του.
  • Ο γονιός δέκα παιδιά τα τρέφει. Δέκα παιδιά έναν γονιό δε μπορούν να τον θρέψουν.
  • Ο χωρισμός είναι κακός κι αντάμα δε χωράμε…
  • Ό,τι έχω εμπρός μου, το λέω του ανδρός μου... (ειλικρίνεια)
  • Ό,τι κάνεις των γονιών σου, είναι όφελος δικό σου.
  • Οι ευχές γονέων χτίζουν τα θεμέλια του οίκου.
  • Οι πολλές οι μαμές βγάζουν το παιδί κουλό… (ή στραβό)
  • Όλα τα δάχτυλα δεν είναι ίδια... (Οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί)
  • Όμορφος στην κούνια, άσχημος στο παραθύρι.
  • Όποιος είναι καλός γιος για τους γονείς του, θα ναι και καλός σύζυγος για τη γυναίκα του.
  • Όποιος έχει γυναίκα και παιδί δεν μπορεί να κάθεται με τα δάχτυλα στο στόμα.
  • Όποιος έχει νονό, τρώει κουλούρι… (προστάτες)
  • Όποιος λυπάται το ραβδί, χάνει το παιδί του...
  • Όποιος πικραίνει τους γονείς, παραγωνιά καθίζει.
  • Όσα σκεπάζει ο ουρανός, τόσα σκεπάζει η μάνα.
  • Ούτε άντρας δίχως σπίτι, ούτε σπίτι δίχως άντρα.
  • Όψιμος γιος δε θα γνωρίσει πατέρα…
  • Παιδιά, παιδέματα…
  • Πάντρεψες το παιδί σου; Γείτονα και μακρογείτονα!
  • Ποιο δάχτυλο θα κόψεις και δε θα πονέσει; (Η μάνα αγαπά όλα τα παιδιά το ίδιο) 
  • Πολλά παιδιά και λίγο ψωμί είναι μια οδυνηρή ευχαρίστηση.
  • Πολλά παιδιά, πολλές έγνοιες...
  • Πολλοί συγγενείς, λίγοι λίγοι…
  • Σόι πάει το βασίλειο… (οικογενειακά ελαττώματα ή προτερήματα)
  • Σπίτι χωρίς παιδιά είναι κλήμα χωρίς σταφύλια.
  • Στην ένωση είναι δύναμη και στο γκρεμό λαχτάρα… (τα αδέρφια)
  • Στο σπίτι ο πατέρας είναι η τάξη, η μητέρα η αγάπη και το παιδί η χαρά.
  • Τα παιδιά είναι ο καθρέφτης των γονιών.
  • Τα παιδιά είναι ο πλούτος των φτωχών!
  • Τα παιδιά μεγαλώνουν τις φροντίδες της ζωής και μετριάζουν τη θύμηση του θανάτου.
  • Τα παιδιά που αργούν να ρθουν στον κόσμο, ορφανεύουν γρήγορα…
  • Της καλομάνας το παιδί το πρώτο είναι κορίτσι…
  • Το αίμα νερό δε γίνεται… (συγγενική αλληλεγγύη)
  • Το δικό μου το παιδί είναι όμορφο πολύ!
  • Το παιδί ακόμα δε γεννήθηκε και η σκούφια του αγοράστηκε... (βιασύνη)
  • Τον αδερφό σου αγάπαγε κι όχι το μερτικό του (το μερίδιό του).
  • Τον άντρα μου θωρούνε και μένανε τιμούνε… (άξιος)
  • Του παιδιού μου το παιδί, δυο φορές παιδί μου.
  • Του φοβιτσιάρη η μάνα δεν έκλαψε ποτέ.
  • Τώρα που σε είδα άντρα μου σε θυμήθηκα...(απών)
  • Τ’ αδέλφια όταν σμίγουνε, τριαντάφυλλα ανθισμένα.
  • Τ’ αδέλφια σχίζουν τα βουνά και δέντρα ξεριζώνουν.
  • Τ’ αδέλφια σχίζουν τα βουνά κι οι αδελφές τους κάμπους… (για να συναντηθούν)
  • Χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα… (συνωστισμός - σύγχυση)

2 σχόλια:

  1. ΥΠΕΡΟΧΑ ΜΠΡΑΒΟ ΑΝΤΩΝΗ. Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΜΑΣ ΘΥΜΙΖΕΙΣ ΠΑΛΙΑ ΩΡΑΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ!!!!!

    Εστάλη στο facebook
    https://www.facebook.com/PaidikaXamogelaAntonisKrasakis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσαν, Kalliopi! Οι παροιμίες, τα ρητά και τα αποφθέγματα είναι οι βαθιές παρατηρήσεις του λαού μας για τη ζωή, από τις οποίες αντλούμε πολύτιμα και χρήσιμα διδάγματα.

      Διαγραφή

Καλώς ήρθατε στα «ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ»! Το ιστολόγιο ενημερώνεται με πολλή αγάπη και σεβασμό για τους μικρούς μας φίλους. Κάθε σελίδα του συμπληρώνεται με μεράκι, όπως ένα παιδικό βιβλίο, για να είναι καλαίσθητο κι ευχάριστο στα μάτια τους. Σας ευχαριστούμε που ομορφαίνετε την παρέα μας και μας δείχνετε την αγάπη σας με τα ευγενικά και ενθαρρυντικά σας σχόλια!