Τρίτη, 5 Ιουλίου 2011

ΚΑΡΠΟΥΖΙ: Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ, ΟΑΣΗ ΔΡΟΣΙΑΣ, ΓΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΡΩΜΑΤΟΣ

Μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού και την απογείωση του υδραργύρου, το καρπούζι αποτελεί μια όαση δροσιάς με πλούσια γεύση και δυνατό άρωμα. Είτε μόνο του, είτε συνοδευόμενο από λευκό τυρί αποτελεί ένα χορταστικό σνακ αλλά και ένα ελαφρύ βραδινό, με απίθανο χρωματικό συνδυασμό.


Είναι το αγαπημένο φρούτο των παιδιών, αλλά και της παρέας, αφού συνήθως το καταναλώνουμε μαζεμένοι όλοι σαν οικογένεια, λόγω της ιδιαίτερα γλυκιάς και δροσιστικής του γεύσης, της υψηλής περιεκτικότητάς του σε νερό, αλλά και του πλήθους βιταμινών που διαθέτει, προσφέροντας συνάμα λίγες θερμίδες.

To καρπούζι είναι αδιαμφισβήτητα το φρούτο του καλοκαιριού που μας προσφέρει γλυκιά και δροσερή γεύση και μπορεί να καταναλωθεί ως σνακ αλλά και ως ελαφρύτερο γεύμα. Επίσης, λόγω της μεγάλης του περιεκτικότητας σε νερό (90%) συνιστά ιδανικό τρόπο ενυδάτωσης.

Ανήκει στην ίδια οικογένεια με το αγγούρι και την κολοκύθα και έχει χώρα προέλευσης την Αφρική. Μάλιστα λέγεται ότι οι Αιγύπτιοι καλλιεργούσαν καρπούζια 5.000 χρόνια πριν!

Όλα τα μέρη του καρπουζιού είναι καταναλώσιμα, ακόμα και τα εσωτερικά σπόρια, τα οποία μάλιστα έχουν θρεπτική αξία. Είναι καλές πηγές πρωτεΐνης και λιπαρών, καθώς περιέχουν και φυτικές ίνες. Θα συμβουλεύαμε λοιπόν να καταναλώνετε και τα σπόρια μαζί με τον καρπό. Στον αραβικό κόσμο τα σπόρια του καρπουζιού αλατισμένα και ψημένα αποτελούν ένα υγιεινό σνάκ.


ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΚΑΡΠΟΥΖΙΟΥ
  • Σε μια φρουτοσαλάτα μαζί με άλλα φρούτα.
  • Ως φυσικό φρουτοχυμό μαζί με βερίκοκα, ροδάκινο και πεπόνι.
  • Ως ελαφρύ βραδινό γεύμα με 30γρ φέτα και 2 φρυγανιές.
  • Ως ελαφρύ βραδινό γεύμα με μια μπάρα δημητριακών.
  • Συμπερασματικά θα ήταν καλό να συμπεριλάβετε το καρπούζι στη διατροφή σας, παραβλέποντας τους μύθους που ενδεχομένως έχουν φτάσει στα αυτιά σας ότι "το καρπούζι παχαίνει" ή "το καρπούζι έχει πολλή ζάχαρη". Απεναντίας, τα οφέλη που έχετε καταναλώνοντας 300γρ καρπούζι ημερησίως (ίσο με ένα μπολ) είναι μεγάλα και οι επιπτώσεις του στη σιλουέτα σας μικρές.

ΠΟΣΟΣΤΑ ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΘΡΕΠΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Πιο συγκεκριμένα, το καρπούζι αποδίδει μόνο 30 θερμίδες ανά 100 γρ., 7,6 γρ. υδατάνθρακες, 94 γρ. νερό, ενώ παράλληλα περιέχει αρκετές φυτικές ίνες. Δεν θα πρέπει να ξεγελάει η ελαφριά του γεύση, αφού έχει αρκετή φυσική ζάχαρη και έτσι η υπερκατανάλωσή του μπορεί να είναι επιβαρυντική για το βάρος μας. Η χημική του ανάλυση έχει δείξει ότι είναι πλούσιο σε βιταμίνες Α, θειαμίνη, B6, C, λυκοπένιο, κάλιο και φυτικές ίνες, ενώ δεν περιέχει καθόλου χοληστερόλη. Καλό θα είναι να τρώγεται ώριμο, διαφορετικά παρέχει ελάχιστα από τα παραπάνω διατροφικά στοιχεία, που αναλύονται στον πίνακα:


ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ
Το καρπούζι είναι εξαιρετική πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών καθώς περιέχει βιταμίνη C, βητα-καροτίνη αλλά και βιοτίνη, συμβάλλοντας έτσι στην προστασία του οργανισμού από διάφορους τύπους καρκίνου. Συνάμα, αποτελεί πλούσια πηγή citrolline, ενός αμινοξέος, το οποίο μπορεί να μεταβολιστεί σε αργινίνη, βασικό αμινοξύ για τον άνθρωπο, καθώς αποτελεί το αζωτούχο υπόστρωμα που χρησιμοποιείται στη σύνθεση του νιτρικού οξειδίου, διαδραματίζοντας ουσιαστικό ρόλο στις καρδιαγγειακές και ανοσολογικές λειτουργίες. Τελευταία, μάλιστα, έρευνα έδειξε ότι η συγκέντρωση αργινίνης στο πλάσμα μπορεί να αυξηθεί μέσω της εισαγωγής citrulline από την κατανάλωση καρπουζιού (Nutrition, 2007).

Ακόμη, περιέχει βιταμίνη Α, η οποία είναι σημαντική για καλύτερη όραση και αποτελεσματικότερη άμυνα σε μολύνσεις καθώς ενδυναμώνει τα λεμφοκύτταρα του οργανισμού. Όσον αφορά τη βιταμίνη C , περιέχεται σε υψηλά ποσοστά βοηθώντας και αυτή με τη σειρά της το αμυντικό σύστημα του οργανισμού ενάντια στις μολύνσεις, προστατεύοντας παράλληλα από το οξειδωτικό στρες και τα προϊόντα του μεταβολισμού που επιταχύνουν τη διαδικασία της γήρανσης. Περιέχει ακόμη βιταμίνη B6, η οποία συμβάλλει στην σύνθεση των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου καθώς συντελεί στην καλύτερη πνευματική και ψυχολογική υγεία.


Πλούσιο, συν τοις άλλοις, σε κάλιο, συμβάλλει στη ρύθμιση της καρδιακής λειτουργίας και της αρτηριακής πίεσης, διαθέτοντας συνάμα διουρητική δράση. Επιπρόσθετα, είναι μια πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, οι οποίες βοηθούν την κινητικότητα του εντέρου, δρουν εναντίον της δυσκοιλιότητας, ενώ συμβάλλουν στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου, κυρίως του ορθού.

Τέλος, περιέχει μια ουσία -το λυκοπένιο- η οποία θεωρείται ότι έχει αντικαρκινική δράση και έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τους ερευνητές τα τελευταία έτη. Το λυκοπένιο έχει και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, ενώ είναι βιολογικά περισσότερο ενεργό και διαθέσιμο για τον οργανισμό μας σε σύγκριση με εκείνο που περιέχεται στη ντομάτα (το πιο γνωστό εκπρόσωπο του λυκοπενίου).


Πιο συγκεκριμένα, το λυκοπένιο εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου που σχηματίζονται κατά τη διάρκεια του κυτταρικού μεταβολισμού. Η δράση του γίνεται αισθητή κυρίως σε περιστατικά ενάντια στον κίνδυνο του καρκίνου του προστάτη, προστάτη αλλά και της στοματικής κοιλότητας, παρουσιάζοντας, συγχρόνως, ευεργετικές δράσεις στο καρδιαγγειακό σύστημα (J Nutrition 2003).

Επομένως το καρπούζι είναι μια αξιοσημείωτη πηγή ωφέλιμων και θρεπτικών ουσιών με σημαντικές προστατευτικές και ευεργετικές δράσεις για την υγεία μας και όχι μόνο. Στην αρχαιότητα είχε και καλλυντικές ιδιότητες, τις οποίες χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα με τις μάσκες προσώπου που γίνονται με φλούδες καρπουζιού. 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ
Πρώτα διαλέξτε ένα καρπούζι που να έχει συμμετρικό σφαιρικό σχήμα χωρίς χτυπήματα ή κοψίματα, με ικανοποιητικό βάρος (οι ποικιλίες που καταναλώνονται σήμερα μπορούν να φτάσουν σε βάρος αρκετά κιλά). Τέλος, γυρίστε το και βρείτε ένα σημείο πάνω στο καρπούζι που να είναι κίτρινο. Αυτό είναι το σημείο στο οποίο ακουμπούσε το καρπούζι στο έδαφος όταν ωρίμαζε. Βρήκατε το καλύτερο καρπούζι! Όσον αφορά την συντήρησή του, καλό είναι να φυλάσσεται στο ψυγείο, με λίγη μεμβράνη συντήρησης τροφίμων και όχι κομμένο σε τεμάχια, διότι αφυδατώνεται και αλλοιώνεται η γεύση του.


ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ
Ιδανικό για κατανάλωση σε φέτες ή σε φρουτοσαλάτες, ωμό. Χτυπώντας το στο μίξερ φτιάχνουμε γρανίτα, αναψυκτικό, ή φρούιτ-παντς με αλκοόλ. Ένας εξαίσιος συνδυασμός με το καρπούζι είναι οι ελιές, το άσπρο τυρί -συνήθως φέτα -ή ακόμη καλύτερα κυπριακό χαλούμι.

ΤΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ… ΚΑΡΠΟΥΖΙΑ
Σε ερευνητικές δοκιμές που γίνονται σε διάφορα Ευρωπαϊκά κέντρα, (π.χ. Βαλένθια) οι πρώτες έρευνες αφορούσαν στην παραγωγή καρπουζιών δίχως κουκούτσια, αν και αργότερα επικεντρώθηκαν στην αλλαγή του χρώματος της σάρκας του, αφήνοντας σε δεύτερα μοίρα την πρώτη προσπάθεια. Εν τέλει, πρόσφατα, κατάφεραν να παράγουν καρπούζι με κίτρινη σάρκα και χωρίς κουκούτσια, γνωστό ως καρπούζι-ανανάς, που ήδη έχει κυκλοφορήσει στην αγορά σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία εξαιτίας της γλυκύτητάς του και της παρόμοιας γεύσης του με το παραδοσιακό κόκκινο καρπούζι. Επίσης, επιτεύχθηκε η παραγωγή καρπουζιού χωρίς κουκούτσια με πορτοκαλί σάρκα, απλά δεν είναι ακόμη στη διάθεση του καταναλωτικού κοινού. Τα είδη καρπουζιού που υπάρχουν σήμερα είναι τα ακόλουθα:


Sugar Baby: Στρογγυλό, βαθύ πράσινου χρώματος στο φλοιό, με κόκκινη σάρκα.
Crimson Sweet: Στρογγυλό, ελαφρώς πεπλατυσμένο με ριγωτό φλοιό.
Charleston Grey: Πεπλατυσμένο, χρώματος πράσινου σκούρου με αρκετά σκούρες ρίγες.
Ice-box: Φρούτο πολύ στρογγυλό και σχετικά μικρό, με φλοιό ανοιχτό πράσινο με ρίγες και με σάρκα χρώματος κόκκινου ή κίτρινου.

ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΑΝΟΥΛΕΣ...
Σας προτείνουμε μια απολαυστική συνταγή γρανίτας με καρπούζι, για να τη φτιάξετε στα παιδιά σας και να δροσιστούν τις καυτές μέρες του καλοκαιριού... Είναι γρήγορη, εύκολη κι επιτυχημένη και είναι βέβαιο πως θα ξετρελαθούν!!!


ΥΛΙΚΑ
(για 4 μερίδες)
  • 600 γρ. καρπούζι (χωρίς κουκούτσια, καθαρό βάρος)
  • 100 γρ. νερό
  • 100 γρ. ζάχαρη

ΕΚΤΕΛΕΣΗ

  1. Σε κατσαρολάκι βράζετε το νερό και τη ζάχαρη και αφήνετε το σιρόπι να κρυώσει.
  2. Κόβετε σε κομμάτια το καρπούζι και το πολτοποιείτε στο μπλέντερ μαζί με το σιρόπι.
  3. Γεμίζετε παγοθήκες με το μίγμα και τις βάζετε στην κατάψυξη για 12 ώρες περίπου.
  4. Την ώρα του σερβιρίσματος, πολτοποιείτε τα παγάκια στο μπλέντερ και γεμίζετε τα ποτήρια που έχετε βάλει προηγουμένως στην κατάψυξη για να παγώσουν.

3 σχόλια:

  1. ΑΙΜΙΛΙΑ ΑΓΓΕΛΟΒΑΤρίτη, 05 Ιουλίου, 2011

    ΚΥΡΙΕ ΚΡΑΣΑΚΗ ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΦΡΟΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΡΠΟΥΖΙ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΤΟ ΚΑΡΠΟΥΖΙ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΦΡΟΥΤΟ ΠΟΛΛΩΝ ΑΠΟ ΕΜΑΣ. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ! ΤΟ ΠΙΟ ΝΟΣΤΙΜΟ ΤΟ ΤΡΩΓΩ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΤΟ ΚΑΡΠΟΥΖΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΑΡΕΣΕΙ. ΟΤΑΝ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΠΡΟΣΕΧΟΥΝ ΤΟΥΣ ΚΥΝΗΓΑΩ ΟΛΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΣΕΙ ΚΑΜΜΙΑ ΣΤΑΓΟΝΑ ΚΑΤΩ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ήρθατε στα «ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ»! Το ιστολόγιο ενημερώνεται με πολλή αγάπη και σεβασμό για τους μικρούς μας φίλους. Κάθε σελίδα του συμπληρώνεται με μεράκι, όπως ένα παιδικό βιβλίο, φροντίζοντας ώστε να είναι καλαίσθητο κι ευχάριστο στα μάτια τους. Σας ευχαριστούμε που ομορφαίνετε την παρέα μας και μας δείχνετε την αγάπη σας με τα ευγενικά και ενθαρρυντικά σας σχόλια!